söndag 22 augusti 2010

Spår spår och spår

Idag har varit en otroligt produktiv dag :)
Bortsett från storstädning (läs sanering) av lägenheten så har jag och Vimlis varit på date med syrran Hanna och Albin.
Först la vi var sina spår. Jag la ett viltspår till Albin och Hanna la ett appellspår till Vimla.

Kan berätta att min urduktiga högst väluppfostrade hund slet sig (!!!) frånp Hanna. Hon skulle då fanken inte stanna och hänga med henne medans matte la ett smarrigt viltspår, nix pix. Jag hann bara höra ett urvrål 'Vimla S T A N N A' och sen tog det inte många sekunder så kom lillfisen rusandes i spåret, jätteduktig verkligen... ;)
Albin va väldans mycket mer väluppfostrad, han ylade bara konstant medans Hanna la Vimlas spår...haha kul med taggade hundar!

Sen gick vi en urhärlig långprommenad och hittade ytterst små sommarkantareller, sena men dom växer i alla fall.

När spåren legat till sig så va det då dax.
Först ut va Albin. Han är ju en gammal van appellspårare men detta va första viltspåret. Han nosade och konstaterade att detta va en smarrig doft, den sätter jag av efter. Han klarade hela spåret utan anmärkningar, otroligt duktig! Jag hade lagt ett kort spår, typ 200m och rätt enkelt, men i slutet hade jag gjort en tvär och skitsvår vinkel över ett stenröse, men det skrattade han åt och tog sig igenom hur enkelt som helst. Sen kom han fram till klöven och många hundar tycker ju att den e lite läskig i början, men han högg den raskt och ville knappt ens byta mot bollen (å Albin kan döda för bollar). Det kanske hjälpte att Vimla låg hack i häl hehe ;)
Så nu ska vi börja lägga anlags-svåra spår och se till att börja tävla. Vore rätt coolt med en rottis som e viltspårsstjärna :)

Sen va det Vimlas tur. Hon satte av bra och verkade inte ens notera att det inte var blod eller klövdoft. Hon kom fram till fösta apporten och förvånat plockade hon upp den. Jubel! Så jäkla duktig :) Sen trodde hon att hon var klar. Så efter lite tjat så fortsatte vi. Hon va lite slarvig i spåret, vinglade ut lite hit och dit och man kunde se att hon va trött efter promenaden och att ha hängt Albin i hasorna i hans spår. Men sakta men säkert så tog vi oss fram till nästa apport, jubel igen :) Sen däremot så hade hon ju hajjat att jag blev jätteglad för att hon plockade grejjer, så dom efterföljande minuterna plockade hon upp kottar och va skitnöjd och glad och ville byta till sig godis för dom...gulle!
Men till sist tog vi oss igenom alla. Gud så roligt, jag hade aldrig trott att hon skulle plocka upp dom!
Längtar redan till nästa spårdag!

2 kommentarer:

Annika sa...

Bästaste Vimlan!! Klart att hon ska plocka upp allt om mamman blir sååå glad!! :)
Jag ser fram emot ett SVCH på Albin! Coolt!

Puss!

PS: Pussa min älskling i örat, han var lite sne på mig i morse då han inte fick stå kvar vid en mycket intressant fläck...

Hundarna & livet sa...

För att inte säga hur coolt det vore med en RR som klarar apellen.