onsdag 17 september 2008

Kantarelljakt

Vi är inte bara TV-stjärnor utan nu även kantarelljägarproffs, på riktigt! ;)
Vi gick kurs i helgen tillsammans med Linda och Lexi.
Lexi var helt fantastiskt på G, busade runt som sjutton och tyckte till och med att de va lite kul att leta svampar, bra jobbat Linda ;)

Vimla då....hmmmm ja va ska man säga, hon tar svampletandet på största allvar, eftersom hon numera lagt till svamp på sin vitamin-lista, och som måste intas mycket och gärna ;)

Jodå hon va jätteduktig på att hitta kantareller, både vanliga gula och trattkantareller. Både såna som jag och andra gömt i skogen men även vilda frigående kantareller. *
MEN dom hon gillade bäst, de va svampfröken Carinas kantareller, för dom va ju färdigplockade och låg i en jättestor godiskorg, självservering! Dyka ner i korgen och snabbt attackera kantarellerna och sen svälja fort innan matte hinner gräva ut dom, HAHA!

Vimla & Minos på väg ut till svampskogen

Idag va vi ute och skulle försöka hitta några på egen hand. Både Vimla & Minos spårade på för fullt, (gissar att Vimla talade om för honom vad som gällde). Men vi hittade bara små yttepyttefrön av gula kantareller.
Däremot va det nån annan som gått och plockat trattkantareller märkte jag....eller trampat sönder dom, det låg liksom spilror strödda runt såna som stod kvar....jättekonstigt.
Hmmm jag har inga bevis MEN Vimla ligger högt på misstankelistan över att ha betat i svampängarna ;)

Spanar hårt efter kantareller

Tyvärr hittade vi inga gula kantareller som va stora nog att plocka, men däremot hittade vi (läs jag) stolt fjällskivling, trattkantreller och svart trumpetsvamp! Mums de blir god pasta i kväll ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack snälla du som tänkte på vår älskling och tog med honom ut i skogen!!! He loves you both! :)

Stor kram från familjen Minos! :)

Anonym sa...

Svart trumpet... vilket lyx.. Tror att jag får helt enkelt gå en sådan kantarull kurs.. För när vi är ute i skogen brukar jag sysselsätta mig med att springa i trianglar så fort jag kan, så att mossan yr om mig i vändningarna.